Is it possible to promote export expansion on the markets of innovative products?

  • Едыге Канатулы Абдыкарим
  • Александра Сергеевна Бербенева
  • Никита Андреевич Малых
  • Константин Александрович Попов
Keywords: exports, high-technology products, innovations, export promotion, non- ferrous metallurgy, chemical industry, light industry, biotechnology

Abstract

This study analyses opportunities for promoting Russian exports of high- technology products on the example of several Russian industries, both traditional and innovative ones (non-ferrous metallurgy, chemical industry, light industry, biotechnology). The research of the relevant state of these industries is conducted, the situation on the global market of the products of these industries and positions of Russian producers on these markets are considered. The crucial factors which restrain the increase in exports are discussed, and opportunities for increasing the share of high-technology products in Russian exports are identified. Proposals for stimulating Russian exports of high-technology products are formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Едыге Канатулы Абдыкарим

3-year student of Department of World Economy, HSE.

Александра Сергеевна Бербенева

4-year student of Department of World Economy, HSE

Никита Андреевич Малых

4-year student of Department of World Economy, HSE.

Константин Александрович Попов

4-year student of Depatment of World Economy, HSE

References

Экспорт/Импорт важнейших товаров за январь-декабрь 2016 года. Федеральная таможенная служба. URL: <http://www.customs.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=24772:-------2016-&catid=53:2011-01-24-16-29-43>.

Cefic Chemdata International 2016. URL: <http://www.cefic.org/facts-and-figures/>.

Trade statistics for international business development.//TRADE MAP. URL: <http://www.trademap.org>.

Апокин А.Ю., Галимов Д.И., Сальников В.А. Анализ важнейших структурных характеристик производственных мощностей обрабатывающей промышленности России. М.: Центр стратегических разработок, 2017.

Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. СПб.: Питер, 1999.

Ernst & Young, Biotechnology Industry Report 2015.

Обзор рынка биотехнологий в России и оценка перспектив его развития. М.: Frost&Sullivan, 2014.

Комплексная программа развития биотехнологий в Российской Федерации на период до 2020 года (утверждена Правительством РФ 24 апреля 2012 г. № 1853п-П8). URL: <http://www.consultant.ru>.

Карта кластеров России // Российская кластерная обсерватория, Институт статистических исследований и экономики знаний НИУ-ВШЭ URL: <https://map.cluster.hse.ru/>.

MoneyTreeTM Навигатор венчурного рынка: ежегодный обзор венчурной индустрии России за 2013 год // pwc.ru URL: <https://www.pwc.ru/ru/publications/moneytree2013.html>.

Россия в цифрах. 2016: Краткий статистический сборник. M.: Росстат, 2017.

Министерство промышленности и торговли Российской Федерации.

«Стратегия развития легкой промышленности в Российской Федерации на период до 2025 года» от 26 июня 2015 г.

Данилов Ю.А., Яндиев М.И. Перспективы развития индустрии «исламских» финансов в Российской Федерации. М., 2016.

Об утверждении Стратегии развития черной металлургии России на 2014 — 2020 годы и на перспективу до 2030 года и Стратегии развития цветной металлургии России на 2014–2020 годы и на перспективу до 2030 года: приказ Министерства промышленности и торговли РФ от 5 мая 2014 г. № 839.

Самсонов Н.Ю., Семягин И.Н. Обзор мирового и российского рынка редкоземельных металлов // ЭКО. 2014. №2.

Прогноз социально-экономического развития Российской Федерации на 2016 год и на плановый период 2017 и 2018 годов. М.: Министерство экономического развития, 2015.

Бабушкина С.В. Мировой рынок цветных металлов и экономические интересы России // Московский государственный университет сервиса, 2008.

Воловик Н.П., Золотарева А.Б., Кадочников П.А., Приходько С.В., Энтов Р.М. Стимулирование экспортной деятельности в зарубежных странах и практика поддержки экспорта в России. М.: Институт экономики переходного периода, 2007.

Published
2018-11-01
How to Cite
АбдыкаримЕ. К., БербеневаА. С., МалыхН. А., & ПоповК. А. (2018). Is it possible to promote export expansion on the markets of innovative products?. Trade Policy, 3(11), 111-131. Retrieved from https://tpjournal.hse.ru/article/view/8340
Section
Technological Change: Choices and Consequences; Diffusion Processes О33