Features of formation and development of international strategic alliances
Keywords:
strategic alliance, sanctions, restrictive measures, international business, world economy
Abstract
The article is devoted to the theoretical description of the aspects of forming a strategic alliance. The characteristics of the formation and development of international strategic alliances at the present stage are given. The strategic alliance is considered as a factor of innovative development of national productions, attention is paid to the formation of strategic alliances with companies of the countries of the Middle East in the face of economic sanctions against Russia.
Downloads
Download data is not yet available.
References
[1] Dubrovski D. Strategic Partnership and Equity Alliances in the Function of Crisis Prevention and Elimination // Modern Economy. 2016. Vol. 7. No. 12. P. 1385–1395.
[2] Beamish P.W., Lupton N.C. Cooperative strategies in international business and management: Reflections on the past 50 years and future directions // Journal of World Business. 2016. Vol. 51. No. 1. P. 163–175.
[3] Зобов А.М. Стратегические альянсы: проблемы и тенденции // Вестник Московского университета. Сер. 24. Менеджмент. 2009. № 1. С. 43–59.
[4] López-Duarte C. et al. International strategic alliances and national culture: Mapping the field and developing a research agenda // Journal of World Business. 2016. Vol. 51. No. 4. P. 511–524.
[5] Алексеев А.Н., Тришин А.А. Стратегический альянс: сущность и цели создания // Вестник Университета Российской академии образования. 2016. № 2. С. 144–147.
[6] Lojacono G., Misani N., Tallman S. Offshoring, local market entry, and the strategic context of cross-border alliances: The impact on the governance mode // International Business Review. 2017. Vol. 26. No. 3. P. 435–447.
[7] Кашбразиев Р.В. Финансовые ресурсы международной производственной кооперации: источники формирования и условия эффективного использования // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2016. № 4 (286). С. 24–37.
[8] Le Roy F., Czakon W. Managing coopetition: The missing link between strategy and performance // Industrial Marketing Management. 2016. Vol. 53. No. 1. P. 3–6.
[9] Зобов А.М., Кузьминова Я.С. Стратегические альянсы в реализации международных маркетинговых стратегий российских компаний // Вестник Московского университета. Сер. 24. Менеджмент. 2012. № 2. С. 105–116.
[10] Яковлев А.А. Спрос на повышение квалификации работников, «ловушка среднего дохода» и перспективы догоняющего развития в России // Журнал новой экономической ассоциации. 2017. № 4 (36). С. 166–173.
[11] Cho S. Y., Arthurs J. D. The influence of alliance experience on acquisition premiums and post-acquisition performance // Journal of Business Research. 2018. Vol. 88. P. 1–10.
[12] Пекшева Н. Секреты управления компанией в условиях постоянно изменяющегося рынка // Управление персоналом. 2018. № 3 (463). С. 5–13.
[13] Harrigan K.R. Strategic alliances as agents of competitive change. Collaborative strategy a guide to strategic alliances. Cheltenham: Elgar Book Series, 2015. P. 1–12.
[14] Sadovnikova A., Pujari A., Mikhailitchenko A. Radical innovation in strategic partnerships: A framework for analysis // Journal of Business Research. 2016. Vol. 69. No. 5. P. 1829–1833.
[15] Kuznetsova N.V. Strategic alliances: Industry-specific characteristics of the achievement of a competitive advantage // International Journal of Economics and Financial Issues. 2016. Vol. 6. No. 1. P. 109–117.
[16] Шайцанс А.А. Стратегические альянсы // Сервис в России и за рубежом. 2007. № 3 (3). С. 36.
[17] Зобов А.М. Инновационная роль стратегических альянсов: международная практика и ситуация в России // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Экономика. 2012. № 5. С. 25–35.
[18] Kharlamova G., Balan V., Kukhta P. Partner Choice Multi-Criteria Model at the Strategic Business Alliances Forming // Revista Economică. 2016. Vol. 68. No. 1. P. 103–124.
[19] Panico C. Strategic interaction in alliances // Strategic Management Journal. 2017. Vol. 38. No. 8. P. 1646–1667.
[20] Розинская Н.А. Зарубежный опыт развития в условиях эмбарго и перспективы его использования в Крыму // Вопросы экономики. 2017. № 8. С. 138–148.
[21] Ernst T. Economic sanctions, resource wealth, and increased state utility. University of Missouri-Columbia, 2004.
[22] Панова А.С. Значение правовой категории «санкция» // Актуальные проблемы экономики и права. 2015. № 2. С. 204–213.
[23] Тетерятников К.С. Американские санкции и задачи экономической и внешнеторговой политики России // Международная экономика. 2017. № 10. С. 6–18.
[24] Звонова Е.А. Сохранение международной конкурентоспособности национальной экономики страны — объекта экономических санкций (опыт Ирана) // Экономика. Налоги. Право. 2017. Т. 10. № 2. С. 30–37.
[25] Гаркалнс Д.А. Влияние санкций на развитие российского бизнеса на международной арене // Актуальные проблемы управления: теория и практика: Материалы IV Международной научно-практической заочной конференции. Тверь: Тверской государственный университет, 2017. С. 83–88.
[2] Beamish P.W., Lupton N.C. Cooperative strategies in international business and management: Reflections on the past 50 years and future directions // Journal of World Business. 2016. Vol. 51. No. 1. P. 163–175.
[3] Зобов А.М. Стратегические альянсы: проблемы и тенденции // Вестник Московского университета. Сер. 24. Менеджмент. 2009. № 1. С. 43–59.
[4] López-Duarte C. et al. International strategic alliances and national culture: Mapping the field and developing a research agenda // Journal of World Business. 2016. Vol. 51. No. 4. P. 511–524.
[5] Алексеев А.Н., Тришин А.А. Стратегический альянс: сущность и цели создания // Вестник Университета Российской академии образования. 2016. № 2. С. 144–147.
[6] Lojacono G., Misani N., Tallman S. Offshoring, local market entry, and the strategic context of cross-border alliances: The impact on the governance mode // International Business Review. 2017. Vol. 26. No. 3. P. 435–447.
[7] Кашбразиев Р.В. Финансовые ресурсы международной производственной кооперации: источники формирования и условия эффективного использования // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2016. № 4 (286). С. 24–37.
[8] Le Roy F., Czakon W. Managing coopetition: The missing link between strategy and performance // Industrial Marketing Management. 2016. Vol. 53. No. 1. P. 3–6.
[9] Зобов А.М., Кузьминова Я.С. Стратегические альянсы в реализации международных маркетинговых стратегий российских компаний // Вестник Московского университета. Сер. 24. Менеджмент. 2012. № 2. С. 105–116.
[10] Яковлев А.А. Спрос на повышение квалификации работников, «ловушка среднего дохода» и перспективы догоняющего развития в России // Журнал новой экономической ассоциации. 2017. № 4 (36). С. 166–173.
[11] Cho S. Y., Arthurs J. D. The influence of alliance experience on acquisition premiums and post-acquisition performance // Journal of Business Research. 2018. Vol. 88. P. 1–10.
[12] Пекшева Н. Секреты управления компанией в условиях постоянно изменяющегося рынка // Управление персоналом. 2018. № 3 (463). С. 5–13.
[13] Harrigan K.R. Strategic alliances as agents of competitive change. Collaborative strategy a guide to strategic alliances. Cheltenham: Elgar Book Series, 2015. P. 1–12.
[14] Sadovnikova A., Pujari A., Mikhailitchenko A. Radical innovation in strategic partnerships: A framework for analysis // Journal of Business Research. 2016. Vol. 69. No. 5. P. 1829–1833.
[15] Kuznetsova N.V. Strategic alliances: Industry-specific characteristics of the achievement of a competitive advantage // International Journal of Economics and Financial Issues. 2016. Vol. 6. No. 1. P. 109–117.
[16] Шайцанс А.А. Стратегические альянсы // Сервис в России и за рубежом. 2007. № 3 (3). С. 36.
[17] Зобов А.М. Инновационная роль стратегических альянсов: международная практика и ситуация в России // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Экономика. 2012. № 5. С. 25–35.
[18] Kharlamova G., Balan V., Kukhta P. Partner Choice Multi-Criteria Model at the Strategic Business Alliances Forming // Revista Economică. 2016. Vol. 68. No. 1. P. 103–124.
[19] Panico C. Strategic interaction in alliances // Strategic Management Journal. 2017. Vol. 38. No. 8. P. 1646–1667.
[20] Розинская Н.А. Зарубежный опыт развития в условиях эмбарго и перспективы его использования в Крыму // Вопросы экономики. 2017. № 8. С. 138–148.
[21] Ernst T. Economic sanctions, resource wealth, and increased state utility. University of Missouri-Columbia, 2004.
[22] Панова А.С. Значение правовой категории «санкция» // Актуальные проблемы экономики и права. 2015. № 2. С. 204–213.
[23] Тетерятников К.С. Американские санкции и задачи экономической и внешнеторговой политики России // Международная экономика. 2017. № 10. С. 6–18.
[24] Звонова Е.А. Сохранение международной конкурентоспособности национальной экономики страны — объекта экономических санкций (опыт Ирана) // Экономика. Налоги. Право. 2017. Т. 10. № 2. С. 30–37.
[25] Гаркалнс Д.А. Влияние санкций на развитие российского бизнеса на международной арене // Актуальные проблемы управления: теория и практика: Материалы IV Международной научно-практической заочной конференции. Тверь: Тверской государственный университет, 2017. С. 83–88.
Published
2018-09-09
How to Cite
ПаламаренкоЕ. В. (2018). Features of formation and development of international strategic alliances. Trade Policy, 3(15), 65-79. Retrieved from https://tpjournal.hse.ru/article/view/8514
Section
Trade Policy; International Trade Organizations F13